poniedziałek, 20 października 2014

Ostatnie dni na rejestrację do projektu!

Tylko do 31 października można jeszcze zarejestrować szkołę w projekcie Warszawskie skarby! Przypominamy, że na filmy czekamy do 7 listopada! W tym poście kilka słów o procesie powstawania filmu i źródłach, z których można czerpać wiedzę o stolicy.




Jeśli potrzebujecie inspiracji i wiedzy o Warszawie, zajrzyjcie do webquestu, który przygotowaliśmy w projekcie. Tam w zakładce Źródła znajdziecie kilkanaście ciekawych linków do różnych stron o Warszawie oraz prezentacji, które zawierają wskazówki warsztatowe.

Sam proces powstawania filmu jest zajęciem wieloetapowym:

1. Wybór tematyki filmu
Zdecydujcie, czy się zajmiecie. Do wyboru macie: Do wyboru macie:
warszawski zabytek – spróbujcie pokazać zabytek mniej znany, niefolderowy, znajdujący się np. w waszej dzielnicy – piękny, cenny, posiadający ciekawe dzieje – może być to kościół, kamienica, pomnik, cmentarz, obraz, założenie urbanistyczne…; jeśli chcecie opowiadać o jakimś sztandarowym zabytku, zróbcie to jak najbardziej kreatywnie i w nowy sposób.
miejsce - świadek historii – gdyby mury, ulice, rzeka mogły mówić, opowiedziałyby wam wiele niesamowitych historii o Warszawie i jego mieszkańcach; może pokażecie, gdzie i kiedy odbyły się elekcje królów, pierwszy przejazd tramwajem czy powstańcze akcje? spróbujcie na podstawie archiwalnych i współczesnych ujęć przenieść widzów w czasie; możecie posłużyć się w filmie narracją pierwszoosobową (np. jakiś budynek opowiada o swoich sławnych mieszkańcach).
ważna postać związana z Warszawą – miasto to ludzie, którzy je tworzą, dlatego bohaterem filmu uczyńcie kogoś, kogo twórczość, zaangażowanie, praca miały wpływ na stolicę; możecie zrobić wywiad lub opowiedzieć o osobie nieżyjącej; pokażcie, jak losy człowieka i miasta się połączyły i co z tego wynikło.
Po wstępnym rozeznaniu, przeprowadźcie burzę mózgów, o kim lub o czym konkretnie będziecie zbierać informacje. Co ciekawego lub istotnego do wiedzy na temat Warszawy to wniesie.
2. Zbieranie informacji
Zgromadźcie jak najwięcej informacji o bohaterze Waszego filmu. To może być najbardziej zaskakujący etap Waszej pracy – od Waszej dociekliwości i pomysłowości zależy jakość oraz ilość informacji. Znaczenie ma także Wasze przygotowanie do poszukiwań – czy będziecie wiedzieć, czego szukacie, co chcecie potwierdzić, kto i co będzie mieć wiedzę, czy zrobiliście „wywiad środowiskowy”, dlaczego dane miejsce jest lubiane itp.
Zebrane informacje uporządkujcie i dokonajcie selekcji pod kątem wykorzystania w filmie. Postawcie się na miejscu widzów Waszego filmu – czym możecie ich zainteresować?
3.  Tworzenie scenariusza
Przeanalizujcie zgromadzony materiał. Zastanówcie się, w jaki sposób zaprezentować osobę / miejsce / zabytek. Zróbcie szkic scenariusza, czyli rozpiszcie Wasze pomysły na poszczególne sceny (gdzie, kto, co będzie mówione, jakie zadacie pytania, jakie ujęcia zrealizujecie). Zastanówcie się, jakich informacji, obrazów Wam brakuje. Poszukajcie potrzebnych rzeczy w archiwach, książkach, Internecie.
 4.  Zadbanie o prawa autorskie
Dobry obyczaj i poszanowanie prawa nie pozwala, by cudze informacje, zdjęcia, muzykę, video – podać jako własne. Zawsze podawajcie źródła informacji. Uzyskajcie także zgodę autora (instytucji), by wykorzystać cudze utwory. Poszukajcie zasobów w domenie publicznej lub opublikowanych na wolnych licencjach, których możecie użyć bezpłatnie i legalnie.
5. Filmowanie i montowanie obrazów
Przygotujcie film wg swojego scenariusz dowolną techniką – przy zachowaniu odpowiedniej jakości obrazu. Nagrania mogą być dokonane przy użyciu telefonu komórkowego, aparatu cyfrowego lub kamery. Pamiętajcie, by zadbać o dobrą jakość dźwięku (najlepiej mając osobny mikrofon). Dodajcie ścieżkę dźwiękową i potrzebne efekty. Pamiętajcie o napisach początkowych (podaniu tytułu). W końcowych napisach dodajcie informacje dotyczące wykorzystanych materiałów, dane autorów, nazwa szkoły, informacje o licencji CC. (i inne ważne dla Was informacje np. podziękowania).
6.  Akceptacja produktu
Pokażcie swój film nauczycielowi, rodzinie, znajomym – zbierzcie opinie i komentarze. Dokonajcie poprawek. Zróbcie kopię zapasową filmu (np. na płytce i pendrivie, a może i online).
7.Przygotowanie publicznej prezentacji
Wasz zespół, niezależnie od pełnionych ról i realizowanych zadań przy realizacji projektu, odpowiedzialny jest za efekt końcowy. Ważne, by Wasz film zobaczyli koledzy z klasy, inni rówieśnicy, rodzice czy nauczyciele. Zadbajcie o akcję informacyjną, zaproszenia na premierę i wszystkie elementy techniczne pozwalające właściwie odebrać efekt Waszej pracy. Pamiętajcie, by przygotować się do pełnienia roli gospodarzy. Widzów zaproście do dyskusji po projekcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz